Samuel Lee & Ildfuglen
DR Koncerthuset, Ørestads Blvd. 13, 2300 København, Copenhagen Kort
fim. 24.09.2026 19:30
Sibelius’ musik trækker publikum ind i en anden verden. I hans violinkoncert er solisten som en shaman, der fortæller evigtgyldige nordiske historier, nedarvet gennem generationer. Vi er stolte over, at solisten ved denne opførelse er DR Symfoniorkestrets nye koncertmester, Ludvig Gudim.
Få fortællinger er blevet skildret mere overbevisende i musikken end kampen mellem det gode og det onde i Stravinskijs Ildfuglen – det glødende partitur, hvormed komponisten førte orkestermusikken ind i en ny, gnistrende tidsalder. Værket kulminerer i en infernalsk dans, skabt af Stravinskij med stampende rytmer og flammende, lysende farver.
Efter sin sejr i Malko-konkurrencen i 2024 vender det strålende dirigenttalent Samuel Lee tilbage til orkestret for at dirigere Sibelius og Stravinskij samt et medrivende nyt værk af en komponist, der er kendt for sine vidtfavnende og kraftfulde klanglandskaber – Islandskfødte, københavnsk bosatte Bára Gísladóttir.
Extranummer om torsdagen
Efter koncerten kan du blive hængende i foyeren til en halv times ’Extranummer’, hvor du kan komme tættere på musikerne i DR Symfoniorkestret og opleve dem spille sammen i mere intime rammer. Til ’Extranummer’ er baren åben, lyset er dæmpet og musikerne har selv sammensat programmet og fortæller om musikken. ’Extranummer’ finder sted i DR Koncerthusets foyer og er inkluderet i koncertbilletten.