Kulturlunch: Miriam Aïda – Loving the Hero

Kulturlunch: Miriam Aïda – Loving the Hero

Love Almqvists torg 1, Upplands-Väsby, Sweden, , SE-194 77 Väsby Kort

fim. 24.09.2026 12:00

Loving the Hero – En hyllning till David Bowie

Tio år efter att David Bowie gick bort tolkar Miriam Aïda musikikonen med värme, mod och stor musikalitet. Med sin unika röst, en sjusträngad gitarr och två slagverkare skapar hon med sitt band en färgstark och rytmisk resa genom Bowies låtskatt – från 1969 till 2016.

● Konserten är ca 1 timme lång.

● I priset ingår sopplunch och kaffe.

”Det är David Bowies mod att utmana de sociala normerna, att gå utanför de givna ramarna, som inspirerar oss. Han uppmanar oss att inte kompromissa bort oss själva med ett budskap om att våga följa sitt hjärtas väg och stå för den man är. Med detta närmast hjärtat har vi utmanat oss att göra hans låtar till våra.”, berättar Miriam Aïda.

Albumet "Loving the Alien" har hyllats av både publik och kritiker för sina personliga, genreöverskridande tolkningar, influerade av afro-brasilianska rytmer, karibisk puls, jazz, reggae och svensk melankoli. De fyra musikerna är en sammansvetsad och väldigt samspelt grupp med en annorlunda sättning - sång, 7-strängad klassisk gitarr och två slagverkare. Det är energifyllt, ärligt och groovy!

Alla medlemmar samarbetar med artister från en bred svensk musikscen, som till exempel Håkan Hellström, Damn!, Tingsek, Nisse Landgren och Stefan Sundström.

Med utsålda konserter i Sverige, Norden, Berlin och Dublin Bowie Festival har Miriam och hennes sammansvetsade band fångat hjärtan världen över. Nu fortsätter turnén 2026 – med kärleken till Bowie i centrum.

Medverkande:

Miriam Aïda – sång

Mats Andersson – 7-strängad gitarr

Finn Björnulfson – slagverk

Ola Bothzén – slagverk

Foto: David Pahmp

Flytjendur